Get Adobe Flash player

Podróżowanie samolotem stało się bardzo wygodną alternatywą dla podróży autem czy pociągiem. Dodatkowo kuszą różnorodne promocje, które przyciągają klientów, podróżujących na dalekie i bliskie trasy. Jednak w tym przypadku mogą również zdarzyć się problemy.

Lot może się opóźnić lub zostać odwołany. Co w takim przypadku? Okazuje się, że przysługują nam różne uprawnienia, które mają na celu zrekompensować nam niedogodności. Określone są one w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady WE 261/2004 z 11 lutego 2004 r. i dotyczą osób, których podróż odbywa się z terytorium państw należących do Unii Europejskiej lub do takiego państwa.

Opóźnienia lotu

W takim wypadku przewoźnik powinien zagwarantować możliwość skorzystania z telefonu, wyżywienie, miejsce do odpoczynku lub zakwaterowanie w hotelu, do którego pasażer opóźnionego lotu powinien być przewieziony na koszt przewoźnika. Konieczność zapewnienia w/w rzeczy, jest zależne od ilości godzin opóźnienia lotu oraz długości trasy, jaką miał mieć lot. Na trasach, gdzie opóźnienia sięgają ponad 5 godzin, pasażer ma prawo domagać się zwrotu pieniędzy za zakupiony bilet. Dodatkowo, jeśli lotnisko nie jest jego miejscem rozpoczęcia podróży, przewoźnik powinien zrekompensować mu również koszt podróży do miejsca, z którego wyruszył.

Gdy lot się nie odbędzie

W przypadku, gdy zarezerwowaliśmy miejsce, a linie lotnicze nie wywiązują się z obowiązku, ponieważ to samo miejsce przyporządkowały na przykład kilku pasażerom, należy się odszkodowanie. Postępowanie w takim wypadku opiera się na procedurach sprawdzenia, czy któryś z pasażerów, którzy polecą rejsem chce dobrowolnie skorzystać z odszkodowania i nie polecieć. W przypadku, gdy tak się nie stanie, to pracownicy linii lotniczych wybierają pasażera, który nie poleci rejsem. Przysługuje mu zwrot kwoty za bilet, odszkodowanie oraz jeżeli wyrażą zgodę – lot innym rejsem. Wysokość odszkodowania ustalana jest w zależności od długości trasy, na jaką udawał się poszkodowany pasażer. Jeżeli linie lotnicze nie mogą zapewnić  danym dniu lotu, pasażerowi przysługuje nocleg oraz przejazd do hotelu na koszt linii lotniczych. Jeżeli lot został odwołany, pasażer może domagać się zwrotu ceny biletu oraz odszkodowania. Jeżeli jednak lot został odwołany z  wyprzedzeniem i w zamian zaproponowano loty alternatywne, wtedy odszkodowanie nie przysługuje. 

JS


Copyright felix.pl © 2014. All Rights Reserved.